Η επιλογή της γερμανικής ως 2ης ξένης γλώσσας στη Δημόσια Εκπαίδευση
Η Σχολική
Σύμβουλος ΠΕ 07 Γερμανικής Γλώσσας
Χατζηϊωάννου Αντιγόνη, Μέλισσα, Ίρις.
Η προώθηση της διδασκαλίας των ξένων
γλωσσών είναι επιτακτική ανάγκη στη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα όπως αυτή έχει διαμορφωθεί.
Η επιλογή της ξένης γλώσσας είναι
κατεξοχήν προσωπική επιλογή, στην
οποία παίζουν ρόλο διάφοροι
παράγοντες όπως: προσωπικές επιλογές, οικογενειακοί δεσμοί, φιλικοί δεσμοί,
εκπαιδευτικοί, μορφωτικοί και επαγγελματικοί λόγοι.
Στην επιλογή αυτή καλό είναι να μην
τίθενται ψευδοδιλλήματα μεταξύ εύκολης και δύσκολης ξένης γλώσσας.
Η σημασία της διδασκαλίας και η
χρησιμότητα της γερμανικής γλώσσας
Η εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας έχει
πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές τόσο
άμεσα όσο και μακροπρόθεσμα.
Άμεσα οφέλη
Η εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας δίνει στους μαθητές
την δυνατότητα να επικοινωνήσουν με τους γερμανόφωνους λαούς, να γνωρίσουν την
καθημερινή τους ζωή, τους τις συνήθειες,
τον πολιτισμό και τις χώρες τους. Να
έρθουν σε επαφή με τη γερμανική παιδεία, τη λογοτεχνία, τις τέχνες, την
τεχνολογία.
Η μάθηση αυτή επιτυγχάνεται με τα καλά οργανωμένα
προγράμματα σπουδών που προσφέρει σήμερα το δημόσιο ελληνικό σχολείο και με σύγχρονες στρατηγικές μάθησης και
διδασκαλίας που εφαρμόζει το εκπαιδευτικό προσωπικό. Τα Αναλυτικά Προγράμματα
της γερμανικής γλώσσας στοχεύουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, στην
ισόρροπη ανάπτυξη τους γνωστικά, κοινωνικά, συναισθηματικά, δίνοντας μεγάλη
έμφαση στην προσωπική τους ανάπτυξη προκειμένου να εξελιχθούν σε πολίτες με
κριτική σκέψη και εφοδιασμένοι με πολλές και διαφορετικές ικανότητες και
δεξιότητες.
Σήμερα ειδικά δίδονται επιπλέον ευκαιρίες στους
μαθητές μέσω του διαδικτύου να έχουν πρόσβαση σε γνώσεις, στο εκπαιδευτικό
σύστημα (όλων των βαθμίδων) των γερμανόφωνων χωρών και ιδιαίτερα της Γερμανίας,
και βέβαια στον πολιτισμό αυτών των
χωρών.
Αυτές οι ευκαιρίες δίδονται και στους
εκπαιδευτικούς και στις σχολικές μονάδες για ανάπτυξη συνεργασιών και πρωτοβουλιών (όπως το e-Τwinning, Erasmus + κ.τ.λ.).
Tο διαδίκτυο συνεισφέρει και στηρίζει αυτά που αναφέρθηκαν. Συγχρόνως καθιστά τη
μάθηση ελκυστική και είναι ένας εύκολος και ανέξοδος τρόπος που προάγει την
ανάπτυξη εποικοδομητικών σχέσεων μεταξύ των δύο πλευρών. Αναπτύσσεται η
γλωσσική επικοινωνία αποτελεσματικότερα ενώ ταυτόχρονα προωθείται η επαφή, ο
τουρισμός και η ανάπτυξη.
Η γνώση της γερμανικής γλώσσας καθιστά
εύκολη την υλοποίηση πλήθους
προγραμμάτων, τα οποία έχουν θετική επίδραση τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και
μακροπρόθεσμα στην οικονομία, την εκπαίδευση, την κοινωνία, τον τουρισμό.
Τα οφέλη είναι εξίσου σημαντικά τόσο για τούς μαθητές όσο και για τους
γονείς από την ανάπτυξη ενός δικτύου επικοινωνίας. Παρατηρούνται συχνά κοινά προβλήματα και είναι πολύ
εποικοδομητικό να ενημερώνονται και για άλλους
τρόπους αντιμετώπισης, γιατί έτσι
τους προσφέρεται ένα ευρύτερο πεδίο συζήτησης και προβληματισμού και
έχουν περισσότερες επιλογές. Αναμφισβήτητα διευρύνονται οι ορίζοντες όλων των
εμπλεκομένων.
Ο
τουρισμός είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας μας. Η διάδραση,
η προσέγγιση καθώς επίσης η άμεση και προσωπική επικοινωνία μεταξύ των
εμπλεκόμενων δημιουργεί μια αίσθηση οικείου η οποία ρίχνει τοίχους
προκαταλήψεων και αρνητικών στερεοτύπων και είναι ένας από τους αποτελεσματικότερους τρόπους προώθησης του τουρισμού.
Μακροπρόθεσμα οφέλη
Στον τομέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης
Ότι
μαθαίνουν οι μαθητές είναι παρακαταθήκη
για το αύριο. Μέσω της εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας οι νέοι αποκτούν εφόδια
για την επίτευξη των μελλοντικών τους στόχων τους στον τομέα της εκπαίδευσης
και κατάρτισης.
Στο Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχει μια πολύ καλά οργανωμένη Τεχνική
μέση εκπαίδευση με άμεση στήριξη των αντίστοιχων ΕΠΑΛ όπου είναι συνδυασμένη η
θεωρία με την πράξη. Δίνονται πολλές ευκαιρίες όπως Υποτροφίες για μαθητές
Τεχνικών Λυκείων.
Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών τους
σπουδών οι φοιτητές στην Ελλάδα, γνωρίζοντας γερμανικά έχουν την
ευκαιρία να επιλέξουν από τα προγράμματα
Erasmus γερμανικά
πανεπιστημιακά και πολυτεχνικά ιδρύματα των γερμανόφωνων
χωρών. Θα αποκτήσουν κατ’ αυτόν τον
τρόπο πρόσβαση σε νέες εμπειρίες και θα βιώσουν με βάση τα ενδιαφέροντά και τις σπουδές τους μια άλλη
πραγματικότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Θα λάβουν επιπλέον εφόδια
κατά την φοίτηση τους στα ιδρύματα
αυτά, που στις περισσότερες περιπτώσεις διευκολύνουν την επιλογή τους για
μελλοντικές μεταπτυχιακές σπουδές αφού εξοικειώνονται στην επιστημονική
ορολογία και στον τρόπο εκπαίδευσης αυτών των χωρών. Αυτά τα προγράμματα είναι
συνήθως 6μηνης ή και ετήσιας διάρκειας.
Προπτυχιακές και μεταπτυχιακές
σπουδές στη Γερμανία
Οι
προπτυχιακές, οι μεταπτυχιακές και οι άλλες σπουδές είναι σε υψηλότατο
επίπεδο οργανωμένες στις γερμανόφωνες χώρες παρέχοντας στους φοιτητές άρτια
εκπαίδευση και εξειδίκευση σε σύγχρονες υποδομές. Η εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας αποτελεί
μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις για την αποδοχή των φοιτητών σ’ αυτές.
Πρέπει ο φοιτητής να έχει εξοικειωθεί με
τη γλώσσα από πριν ώστε να
ανταπεξέλθει απρόσκοπτα στις απαιτήσεις και να μπορεί να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά του. Μην ξεχνάμε ότι και τα Γερμανικά προσφέρουν τη δυνατότητα σπουδών εντός και εκτός των
Ευρωπαϊκών συνόρων.
Στον επαγγελματικό τομέα
Στη σημερινή
εποχή της κρίσης ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η ανεργία. Η χώρα που δίνει πολλές θέσεις εργασίας σε
πτυχιούχους ανώτατων σχολών ιδιαίτερα των θετικών επιστημών είναι η Γερμανία.
Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για γιατρούς, μηχανικούς, και επιστήμονες άλλων
ειδικοτήτων.
Σε επίπεδο εργασιακών ευκαιριών δεν θα αποκλείονται
μελλοντικά από χώρους που προσφέρουν δουλειά επειδή δεν έχουν γλωσσική
επάρκεια στη γερμανική γλώσσα.
Συμπερασματικά αντιλαμβανόμαστε ότι είναι επιτακτική ανάγκη και κυρίως σε περίοδο
κρίσης το δημόσιο σχολείο να
καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών σχετικά με την εκμάθηση της 2ης
ξένης γλώσσας. Σε πρότερη φάση η κοινωνία κάλυπτε αυτή την επιλογή στην
ιδιωτική εκπαίδευση (ιδιωτικά σχολεία, Φροντιστήρια, Μαθήματα κατ’ οίκον).
Τελικά η επιλογή της γερμανικής γλώσσας δίνει
τη δυνατότητα στους μαθητές
να επιλέξουν μέσω του πλουραλισμού σύμφωνα με
τα μελλοντικά τους όνειρα.
2ο
κείμενο
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΑΘΩ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ;;;
(Συντάκτρια:
Ιωάννα Γρηγοράκη, Εκπαιδευτικός ΠΕ 07 Δ΄
Αθήνας)
* Είναι η γλώσσα που ομιλείται
στο μεγαλύτερο μέρος της Κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία).
Τη γερμανική γλώσσα ομιλούν περισσότεροι από 100 εκατομμύρια Ευρωπαίοι ως
μητρική γλώσσα και 80 εκατ. ως ξένη.
* Πρόκειται για χώρες όπου μπορεί κάποιος να κάνει
πανεπιστημιακές σπουδές (προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου) σε πολύ
υψηλό επίπεδο με πολύ χαμηλά δίδακτρα. Εκτός από τις μοντέρνες
μεθόδους έρευνας στο Πρόγραμμα των σπουδών τους συνδυάζεται πλέον και η χρήση
της Αγγλικής γλώσσας. Ένεκα της συμφωνίας Μπολόνια οι προπτυχιακές σπουδές
διαρκούν 3 έτη (!), το Μάστερ 2 έτη και το διδακτορικό 3 έτη.
* Οι σπουδές στη Γερμανία αλλά και στις λοιπές γερμανόφωνες
χώρες συνδέονται άρρηκτα με την επαγγελματική εκπαίδευση και αποκατάσταση
καθώς δραστηριοποιούνται σε αυτές τις χώρες εταιρείες κολοσσοί.
* Τα ανωτέρω συνεπάγονται πλούσιο Βιογραφικό και πολλές
ευκαιρίες αναζήτησης και
εύρεσης εργασίας και στην Ελλάδα αφού ο όγκος των
τουριστών που καταφθάνει μέσω των tour-operator (που είναι γερμανικές εταιρείες στην πλειονότητά
τους) αυξάνεται ραγδαία. Επίσης αρχίζουν να δραστηριοποιούνται πολλές από τις
ανωτέρω εταιρείες στην χώρα οι οποίες εκτιμούν ιδιαίτερα και την γνώση της
γερμανικής γλώσσας και τις σπουδές σε γερμανόφωνα πανεπιστήμια τα οποία
βρίσκονται πολύ υψηλά στον κατάλογο των ΑΕΙ με διεθνή ακτινοβολία.
* Η Γερμανική ακολουθεί σε πολλά επίπεδα
(Γραμματική-Συντακτικό) την ελληνική γλώσσα μας. Συνεπώς η εκμάθησή της
υποβοηθά και βελτιώνει τις δεξιότητες και την επίδοση του μαθητή και στα
φιλολογικά μαθήματα. Άλλωστε πολλές γερμανικές λέξεις έχουν ελληνικές
ρίζες.
* Η διδασκαλία της γερμανικής
προβλέπει εργασίες σε διάδραση με πολλά μαθήματα του αναλυτικού
προγράμματος. Η αδελφοποίηση με σχολεία των γερμανόφωνων χωρών προσφέρει τη
δυνατότητα ανταλλαγής πληροφοριών αλλά και εκπαιδευτικών εκδρομών.
* Το μάθημα των Γερμανικών στο
Δημοτικό πραγματοποιείται σε ένα ευχάριστο, ξεκούραστο, διασκεδαστικό και
δημιουργικό κλίμα με τη βοήθεια των πολυμέσων, των παιχνιδιών και των
βιωματικών ασκήσεων. Βασίζεται στην κατανόηση κειμένων και στην έκφραση. Σε αυτόν τον στόχο συντελεί η διαρκής επιμόρφωση
των διδασκόντων.
* Στόχος είναι οι μαθητές να αποκτήσουν
μέσω του σχολείου απαραίτητες γνώσεις σταθμισμένες και ευθυγραμμισμένες με τα επίπεδα γλωσσομάθειας της
6βαθμης κλίμακας του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ). Έτσι θα είναι εφικτός
ο έγκυρος έλεγχος γνώσεων/δεξιοτήτων τους
από ανεξάρτητο φορέα πιστοποίησης ( εφ’ όσον το επιθυμήσουν) και η
απόκτηση επίσημης αναγνωρισμένης πιστοποίησης (π.χ. Κρατικό πιστοποιητικό
γλωσσομάθειας ΚΠγ).
Η Σχολική Σύμβουλος ΠΕ 07 Χατζηϊωάννου Αντιγόνη, Μέλισσα, Ίρις